Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku
Sezon zimowy 2021/2022 rozpoczął się śnieżnie i mroźnie, co zapowiada wymarzone warunki dla fanów sportów zimowych. Jednak również na stoku należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Dlatego również i w tym roku ruszyła ogólnopolska akcja informacyjno-edukacyjna pn. „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku”, która została przygotowana przez Biuro Prewencji KGP i poświęcona jest bezpieczeństwu osób przebywających w górach i korzystających ze zorganizowanych terenów narciarskich.
Warto wiedzieć
Przepisy prawne
Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2011 r. poz. 1241, z 2013 r. poz. 7, z 2018 r. poz. 1115 oraz z 2019 r. poz. 730)
Art. 29
Osoba uprawiająca narciarstwo zjazdowe lub snowboarding na zorganizowanym terenie narciarskim, do ukończenia 16 roku życia, obowiązana jest używać w czasie jazdy kasku ochronnego konstrukcyjnie do tego przeznaczonego.
Art. 30
1. Zabrania się uprawiania narciarstwa lub snowboardingu na zorganizowanym terenie narciarskim w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.
2. Zarządzający zorganizowanym terenem narciarskim lub osoba przez niego upoważniona może odmówić wstępu albo nakazać opuszczenie zorganizowanego terenu narciarskiego osobie, której zachowanie wyraźnie wskazuje, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.
Art. 45
1. Kto uprawia narciarstwo lub snowboarding na zorganizowanym terenie narciarskim w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, podlega karze grzywny.
2. Kto, mając obowiązek opieki lub nadzoru nad osobą do ukończenia 16 roku życia, dopuszcza do uprawiania narciarstwa zjazdowego lub snowboardingu przez tę osobę, na zorganizowanym terenie narciarskim, bez kasku konstrukcyjnie do tego przeznaczonego, podlega karze grzywny.
Dekalog Międzynarodowej Federacji Narciarskiej
1. POSZANOWANIE DLA INNYCH OSÓB
Każdy narciarz powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby.
2. PANOWANIE NAD SZYBKOŚCIĄ I SPOSOBEM JAZDY
Narciarz powinien zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności oraz rodzaju, stanu trasy i warunków atmosferycznych.
3. WYBÓR TORU JAZDY
Narciarz jadący powyżej musi ustalić taki tor jazdy aby nie zagrażać narciarzowi jadącemu poniżej.
4. WYPRZEDZANIE
Wyprzedzać można zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie lewej lub prawej, lecz wyłącznie w takiej odległości, która nie stworzy zagrożenia dla wyprzedzającego.
5. RUSZANIE Z MIEJSCA I PORUSZANIE SIĘ W GÓRĘ STOKU
Narciarz lub snowboarder korzystający z oznakowanej drogi zjazdu przy dołączeniu się do ruchu lub podejściu w górę stoku, musi spojrzeć w górę i w dół, aby upewnić się, że może to uczynić bez spowodowania zagrożenia dla siebie i innych.
6. ZATRZYMANIE NA TRASIE
Należy unikać zatrzymywania się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności.
7. PODCHODZENIE I SCHODZENIE
Narciarz lub snowboarder musi podchodzić lub schodzić na nogach wyłącznie skrajem trasy.
8. PRZESTRZEGANIE ZNAKÓW NARCIARSKICH
Każdy narciarz powinien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasach.
9. ZACHOWANIE SIĘ W RAZIE WYPADKU
W razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu powinien udzielić pomocy poszkodowanemu.
10. OBOWIĄZEK UJAWNIENIA TOŻSAMOŚCI
Każdy narciarz, snowboarder, obojętnie czy jest sprawcą wypadku, poszkodowanym czy świadkiem, musi w razie wypadku podać swoje dane osobowe.
Stopnie zagrożenia lawinowego oraz odpowiadających im zaleceń dla ruchu osób
Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie określenia stopni zagrożenia lawinowego oraz odpowiadających im zaleceń dla ruchu osób.
Znaki nakazu, zakazu, informacyjne i ostrzegawcze stosowane do oznakowania w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
ZNAKI NAKAZU
A-1 Nakaz jazdy w prawo;
A-2 Nakaz jazdy w lewo;
A-3 Nakaz jazdy na wprost.
ZNAKI ZAKAZU
B-1 Zakaz chodzenia pieszo,
B-2 Zakaz jazdy na sankach,
B-3 Zakaz jazdy na snowboardzie,
B-4 Zakaz jazdy skuterem śnieżnym,
B-5 Zakaz jazdy na nartach,
B-6 Zakaz podchodzenia na nartach
B-7 Znak zobowiązujący do zatrzymania się - Stop.
ZNAKI INFORMACYJNE
D-1 Punkt ratownictwa narciarskiego;
D-2 Oznaczenie lewej granicy narciarskiej trasy zjazdowej,
D-3 Oznaczenie prawej granicy narciarskiej trasy zjazdowej;
D-4 Oznaczenie przebiegu narciarskiej trasy zjazdowej lub nartostrady,
D-5 Oznaczenie przebiegu narciarskiej trasy zjazdowej lub nartostrady z numerem trasy,
D-6 Oznaczenie przebiegu narciarskiej trasy zjazdowej lub nartostrady z numerem trasy i możliwością umieszczenia nazwy trasy,
D-7 Oznaczenie przebiegu trasy biegowej
ZNAKI OSTRZEGAWCZE
C-1 Zwężenie na trasie,
C-2 Skrzyżowanie tras, pierwszeństwo mają poruszający się z prawej strony,
C-3 Niebezpieczny zakręt w lewo,
C-4 Niebezpieczny zakręt w prawo,
C-5 Skrzyżowanie z trasą wyciągu o wysokim prowadzeniu liny,
C-6 Pracujące urządzenie zaśnieżające,
C-7 Niebezpieczeństwo wypadnięcia z trasy lub spadnięcia,
C-8 Uwaga piesi;
C-9 znak ostrzegający o niesprecyzowanym zagrożeniu – Inne niebezpieczeństwo,
C-10 Wejście na teren zagrożony lawinami,
C-11 Bezpośrednie zagrożenie lawinami, dalsze przejście lub przejazd zagraża życiu i zdrowiu.
Opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie określenia wzorów znaków nakazu, zakazu, informacyjnych i ostrzegawczych stosowanych do oznakowania w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
Pliki do pobrania
- Dekalog Reguł Międzynarodowej Federacji Narciarskiej
138.73 KB
- Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
201.07 KB
-
Przydatne Linki
- Bezpieczna zima RCB
- Bezpieczne zachowania MSWiA
- Informator na sezon 2021/2022 SITN PZN
- Warunki pogodowe w górach GOPR
- Monitoring pogody w Tatrach TOPR